لوله بازکنی

  • ۰
  • ۰

تعیین زمان تخمک گذاری در پریودهای نامنظم با کیت زنان دختر

تعیین زمان تخمک گذاری در پریودهای نامنظم با کیت زنان دختر

هر زنی در زمان تولد خود حدود ۲ میلیون تخمک در تخمدان دارد، البته تا زمان رسیدن به بلوغ این تعداد کم خواهد شد. هر خانم هر ماه در میانه دوران عادت ماهیانه خود یعنی در حدود روز چهاردهم تعداد ۱۰۰ تا ۱۵۰ تخمک آزاد می کند. ولی تنها یکی از این تخمک ها بارور می شوند و تبدیل به فرزند می شود البته این موضوع در دوقلو های دو تخمکی و یا چند قلو ها می تواند متفاوت باشد.

در این مطلب می خوانید:
  • اتفاقات زمان تخمک گذاری
  • علایم تخمک گذاری

اتفاقات زمان تخمک گذاری

اطلاع از زمان دقیق تخمک گذاری به شما کمک خواهد کرد تا احتمال بارداری خود را افزایش دهید. با هر بار قاعدگی تغییراتی در بدن ایجاد می گردد و در پی این تغییرات یک تخمک رسیده که توانایی لقاح را داشته باشد، در تخمدان ها مشاهده می گردد. در زمان تخمک گذاری ترشحات دهانه رحم رقیق تر می گردد، تا اسپرم به راحتی بتواند به محوطه رحم راه یابد. قابلیت باروری تخمک پس از زمان تخمک گذاری حداکثر ۲۴ ساعت می باشد.

علایم تخمک گذاری

تخمک گذاری در اکثر خانم ها هیچ گونه علامتی ندارد، ولی در بعضی ها ممکن است با درد در ناحیه تحتانی شکم یعنی ناحیه تخمدان ها همراه باشد. در زمان تخمک گذاری درجه بدن افزایش می یابد، اما این افزایش ممکن است حس نشود و تنها به وسیله دماسنج قابل محاسبه باشد در صورتی که دارای سیکل عادت ماهیانه منظمی می باشید، محاسبه حدودی این تاریخ چندان سخت هم نیست. با مراجعه به ماشین حساب تخمک گذاری سایت فرزند، می توانید تاریخ تقریبی تخمک گذاری خود را محاسبه کنید. برای اطمینان خاطر از قرار گرفتن اسپرم در زمان و محل مناسب، از ۵ روز قبل از زمان تخمک گذاری به دفعات مکرر آمیزش داشته باشید و برای ۲ تا ۳ روز پس از آن نیز ادامه دهید. در این بازه زمانی احتمالا هر ۲ روز یک بار آمیزش کافی باشد.

تعیین زمان تخمک گذاری در پریودهای نامنظم با کیت زنان دختر

تخمک گذاری چیست و محاسبه زمان آن چگونه است

زمانی که یک تخمک (و گاهاً بیش از یک تخمک )در زمان باروری از سیکل ماهانه از تخمدان رها شود به آن تخمک گذاری می گویند . ماهانه یک تخمک درون تخمدان به بلوغ می رسد .زمانیکه تخمک بالغ به اندازه مشخصی رسید ، از تخمدان ، از طریق  لوله فالوپ (لوله رحمی) به سمت رحم رها می شود .اینکه تخمک از کدام تخمدان رها می شود نسبتاٌ اتفاقی بوده و الزاماٌ به طور متناوب در هر دوره بین دو تخمدان جا به جا نمی شود .

تعیین زمان تخمک گذاری چه کمکی به باردار شدن می کند ؟

به منظور باردار شدن ، باید یک تا دو روز قبل از زمان تخمک گذاری تا ۲۴ ساعت بعد از آن آمیزش جنسی انجام شود. تعیین این زمان به این دلیل است که : اسپرم ها دو الی سه روز می توانند زنده بمانند ،  این در حالیست که تخمک تنها ۲۴ ساعت بعد از تخمک گذاری زنده می ماند ، مگر اینکه لقاح اتفاق بیافتد .

اگر نزدیک به زمان تخمک گزاری آمیزش انجام شود،شانس باردار شدن افزایش خواهد یافت . در لقاح طبیعی در هر سیکل شانس ۲۰ درصدی برای باردار شدن وجود دارد. با این روش حدود ۸۵% از خانم هایی که از روش های جلوگیری از بارداری استفاده نکرده اند در طول یک سال باردار شده اند .می توان با مشخص کردن زمان تخمک گذاری و با آشنا شدن باتغییرات دوره های هورمونی و فیزیکی که ماهانه در بدن اتفاق می افتد ، احتمال باردار شدن را افزایش داد .همچنین می توان با استفاده از این اطلاعات با عدم برقراری آمیزش جنسی در طول این دوران از بارداری جلوگیری بعمل آورید .که البته این روش بهترین روش نخواهد بود و به آسانی می تواند با شکست مواجه شود.

تشخیص زمان تخمک گذاری

از شروع زمان پریود بعدی  ۱۲ الی ۱۶ روز به عقب بشمارید. این زمان به شما محدوده زمانی ای را میدهد که در آن شما حتما تخمک گذاری خواهید داشت .برای خانم هایی که سیکل ماهانه آنها ۲۸ روزه می باشد،روز چهاردهم معمولاٌ روز تخمک گذاری می باشد .به منظور استفاده از این متد باید بدانید معمولاٌ مدت زمان دوره ماهانه شما چند روز است .

محاسبه زمان تخمک گذاری

زمان تخمک گذاری خود را بدست آورید و شانس باردار شدن خود را افزایش دهید . در زیر چند روش برای محاسبه زمان تخمک گذاری آمده است :

روش محاسبه اول : تغییرات در ترشحات دهانه رحم : زمانیکه تخمک گذاری آغاز می شود حجم ترشحات دهانه رحم افزایش یافته و تغییر شکل می دهد. این تغییرات بازتاب تغییرات میزان استروژن در بدن می باشد .زمانیکه این ترشحات شفاف ،لغزنده و چسبناک می شود بدن در اوج باروری خود به سر می برد.بسیاری از خانم ها این ترشحات را مانند سفیده تخم مرغ خام می دانند. به طور معمول این ترشحات نقش سد حفاظتی را بازی می کنند، ولی در طول دوره تخمک گذاری به اسپرم ها اجازه ورود به دهانه رحم و سپس لوله های رحمی برای ملاقا ت با تخمک را می دهند.

روش محاسبه دوم : افزایش دمای بدن (BBT): در طول تخمک گذاری دمای بدن ۰٫۴ تا ۱ درجه افزایش میابد .این تغییرات محسوس نیست ولی  توسط دماسنج قابل تشخیص می باشد . این دما حاکی از آن است که زمان تخمک گذاری فرا رسیده .چرا که عملیات رها سازی تخمک با تولید هورمون پروژسترون همراه است و این تولید دمای بدن را افزایش می دهد. دو الی سه روز قبل از اینکه بدن به بالاترین درجه حرارت خود برسد بالاترین زمان باروری می باشد . برخی از متخصصان معتقدند با فهمیدن اولین افزایش دما ۱۲ الی ۲۴ ساعت برای بارور شدن فرصت می باشد، ولی بیشتر آنها معتقدند این زمان برای باردار شدن خیلی دیر است .خانم تریسی تلس از کالیفرنیا می گوید : ” تولید پروژسترون کافی به منظور بالا بردن دمای بدن بعد از زمان تخمک گذاری یک الی دو روز زمان می برد.ولی از آنجاییکه تخمک تنها ۲۴ ساعت زنده می ماند ، دیگر برای بارور شدن دیر است. “به همین دلیل است که متخصصان توصیه می کنند تا جدولی از دمای بدن ایجاد کرده و به مدت چندماه ، هر روز صبح دمای بدن را یادداشت نموده تا الگویی از زمان تخمک گذاری بدست آید و از این طریق می توان دو الی سه روز از زمانیکه دمای بدن به صورت نرمال افزایش پیدا می کند آمیزش جنسی داشت.

روش سوم : ناراحتی در ناحیه زیر شکم : حدود یک پنجم از خانم ها فعالیت های تخمک گذاری را به صورت دردهای خفیف تا دردهای ناگهانی احساس می کنند .این شرایط که به آن میتلاشمرز می گویند از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد.

کیت تعیین زمان تخمک گذاری چگونه کار می کنند ؟

این بسته ها در داروخانه ها بدون نسخه به فروش می رسند .این بسته ها میزان جریان هورمون لوترایزین را درست قبل از تخمک گذاری در ادرار تعیین می کنند.استفاده از این بسته ها بسیار آسانتر و دقیق تر از روش BBT (تعیین دمای بدن) می باشد و توانایی تشخیص تخمک گذاری در ۱۲ الی ۳۶ ساعت را دارا می باشند و در ابتدایی ترین ماههای استفاده به شما در بالا بردن شانس باردار شدن کمک می کند .

برای نتیجه مطلوب تر دستورات بروشور را دنبال نمایید . با توجه به دستورات باید اولین ادرار در روز را مورد آزمایش قرار داد ولی بهتراست ادرار دوم مورد آزمایش قرار گیرد، چراکه ادارا در طول شب غلیظ شده وممکن است نتیجه اشتباه برگرداند .

سیکل تخمک گذاری از اولین روز پریود آغاز می شود . اگر شما دارای سیکل ۲۸ روزه هستید، باید تست تخمک گذاری را در روز یازدهم و به مدت ۶ روز(یا هر تعداد روزی که توسط شرکت تولید کننده آن در دستورات مشخص شده ) انجام دهید . اگر سیکل ماهانه شما بین ۲۷ تا ۳۴ روز می باشد زمان تخمک گذاری شما بین روزهای ۱۳ و ۲۰ خواهد بود. بنابراین بهتر است تست را در روز ۱۱ شروع کرده و تا روز ۲۰ ادامه دهید .اگر سیکل ماهانه شما نامرتب می باشد بهتر است بدانید این روش، روش مناسبی برای تعیین زمان تخمک گذاری شما نخواهد بود و بهتر است ابتدا با مراجعه به پزشک، سیکل ماهانه خود را منظم کنید.

 

تعیین زمان تخمک گذاری در پریودهای نامنظم با کیت زنان دختر

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری به زمانی گفته می‌شود که یک تخمک (یا در برخی موارد نادر بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد می‌شود و این زمان را «دوره باروری» در سیکل قاعدگی می‌نامند. هر ماه، یک تخمک در درون تخمدان شما به بلوغ می‌رسد. هنگامی که اندازه آن به حد معینی رسید، تخمک از تخمدان آزاد شده و درونِ لوله‌های فالوپ، به طرف رحم حرکت می‌کند. اینکه در هر بار کدام تخمدان، تخمک آزاد می‌کند نسبتاً نامشخص است. آنچه مشخص است این است که وظیفه تخمک گذاری در دوره‌های قاعدگی به صورت منظم و یکی در میان، بین تخمدان‌ها تقسیم نمی‌شود.

چه زمانی شانس باردار شدن بیشتر است؟

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید و باردار شوید، باید در مدت یک تا دو روز پیش از تخمک گذاری تا ۲۴ ساعت پس از آن، آمیزش داشته باشید. دلیل این امر آن است که اسپرم‌ها می‌توانند دو تا سه روز زنده بمانند، اما تخمک نمی‌تواند بیشتر از ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری به حیات خود ادامه دهد، مگر اینکه لقاح صورت پذیرد.

 اگر در حوالی زمان تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید، احتمال باردار شدن شما افزایش می‌یابد و شما می‌توانید خوشحال باشید، زیرا شانس با شما همراه است: در زوج‌های معمولی که می‌توانند به صورت طبیعی بچه دار شوند، در هر دوره ۲۰% احتمال بارداری وجود دارد. حدودا ۸۵% از خانم‌هایی که بدون استفاده از یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری آمیزش دارند، ظرف یک سال حامله می‌شوند. شما می‌توانید با تعیینِ زمان دقیق تخمک گذاری، همچنین با افزایش آگاهی خود در مورد تغییرات هورمونی و فیزیکی که در هر ماه در بدن شما رخ می‌دهد، احتمالِ حامله شدن خود را افزایش دهید. همچنین شما می‌توانید از این اطلاعات استفاده کرده و با خودداری از آمیزش در نزدیک زمان تخمک گذاری، از بارداری جلوگیری کنید. البته توجه داشته باشید که این روش، بهترین روش جلوگیری از بارداری نیست و استفاده از آن ممکن است موفقیت آمیز نباشد. انواع روش‌های پیشگیری از بارداری را در این صفحه مشاهده کنید.

چطور می توان زمان تخمک گذاری را تشخیص داد؟

زمانی را که دوره قاعدگی بعدی شما آغاز می‌شود در نظر بگیرید، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن کم کنید. این چند روز،‌‌ همان محدوده زمانی است که احتمال تخمک گذاری شما در آن بسیار زیاد است. برای خانم‌هایی که یک دوره کامل آن‌ها ۲۸ روز طول می‌کشد، چهاردهمین روز معمولاً روز تخمک گذاری است. برای استفاده از این روش، شما باید بدانید که دوره کامل شما معمول چند روز طول می‌کشد.

با این حال، بهترین روش برای تعیین زمان تخمک گذاری که احتمال باروری شما در آن حداکثر است این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید و روش تشخیص نشانه‌های تخمک گذاری را فرا بگیرید.

  • تغییر در ترشحات دهانه رحم: هر قدر روزهای بیشتری از دوره شما بگذرد، حجم این ترشحات افزایش پیدا کرده و بافت آن‌ها نیز تغییر می‌کند. این تغییرات، بیانگر افزایش سطح هورمون استروژن در بدن شما است. هنگامی که این ترشحات شفاف، لیز و چسبنده باشد، احتمال باردار شدن شما به حداکثر می‌رسد. به نظر بسیاری از خانم‌ها، ترشحات در این دوره مانند سفیده تخم مرغ است. این ترشحات در حالت طبیعی به عنوان یک سد محافظ عمل می‌کنند، اما در زمان اوج توانایی باردار شدن در شما، این ترشحات به اسپرم اجازه می‌دهند تا از مجرای رحم عبور کرده و به سمت رحم بروند، سپس به طرف لوله‌های فالوپ حرکت کنند تا با تخمک شما برخورد نمایند.
  • افزایش دمای بدن: پس از تخمک گذاری، دمای بدن شما ممکن است بین ۰٫۴ تا ۱ درجه افزایش پیدا کند. شما این تغییر را احساس نخواهید کرد، اما می‌توانید با استفاده از یک دماسنج، «دمای پایه بدن» یا BBT خود را اندازه گیری کنید. دمای پایه بدن یعنی دمای بدن در هنگام صبح و پس از بیدار شدن از خواب، پیش از آنکه هرگونه فعالیتی انجام دهید. این افزایشِ دما بیانگر آن است که تخمک گذاری در بدن شما انجام شده است، زیرا آزاد شدن یک تخمک منجر به تحریک و افزایش تولید هورمون پروژسترون می‌گردد، که دمای بدن را افزایش می‌دهد. زمان حداکثر توانایی شما برای باردار شدن، دو تا سه روز پیش از این است که دمای بدن شما افزایش پیدا کند. برخی از متخصصان بر این باورند که ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مشاهده اولیه افزایش دما نیز شما شانس باردار شدن را دارید، اما اکثر آن‌ها اذعان می‌کنند که این زمان برای باردار شدن خیلی دیر است. پس از تخمک گذاری، یک تا دو روز طول می‌کشد تا سطح هورمون پروژسترون به حدی برسد که دمای بدن شما را افزایش بدهد. اما از آنجا که تخمک تنها حداکثر ۲۴ ساعت می‌تواند زنده بماند، هنگامی که دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، دیگر برای باردار شدن بسیار دیر شده است. به همین دلیل، متخصصان توصیه می‌کنند که دمای بدن خود را برای چند ماه دقیقاً زیر نظر گرفته و نموداری برای آن طراحی کنید تا بتوانید الگوی افزایش دما را تشخیص داده و زمان احتمالی تخمک گذاری خود را مشخص کنید. در این صورت می‌توانید به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که دو تا سه روز پیش از موعد افزایش دمای بدن خود، آمیزش داشته باشید.
  • درد در ناحیه پایینِ شکم: حدودا ۲۰% از خانم‌ها می‌توانند تخمک گذاری و فعالیت مربوط به آن را احساس کنند، که نشانه‌های آن می‌تواند از درد ملایم تا تیر کشیدن‌های شدید و ناگهانی باشد. این حالت ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

تست های خانگی تخمک گذاری چطور عمل می کنند؟

این تست‌ها که در داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های دیگر موجود بوده و بدون نسخه نیز به فروش می‌رسند، افزایش هورمون LH را، که دقیقاً قبل از تخمک گذاری رخ می‌دهد، در ادرارِ شما تشخیص می‌دهند. استفاده از این تست‌ها ساده‌تر بوده و نتایج آن‌ها نیز دقیق‌تر از دماسنج‌های BBT است و می‌توانند تخمک گذاری را ۱۲ تا ۳۶ ساعت زود‌تر تشخیص داده و احتمال بارور شدن شما را در‌‌ همان ماه اولی که از این تست‌ها استفاده می‌کنید، به حداکثر برسانند.

اما این دستگاه‌ها خالی از اشتباه نیز نیستند. در مواردی نادر آن‌ها وجود LH را ثبت می‌کنند. در واقع پاسخی که دستگاه به شما می‌دهد، یک جواب «مثبت» یا «منفی» است، نه یک عدد. به این ترتیب نمی‌توان تضمین کرد که در صورت مثبت بودن پاسخ، حتماً تخمک گذاری انجام خواهد شد؛ در واقع میزان هورمون LH می‌تواند با یا بدون آزاد شدن تخمک، افزایش پیدا کند. همچنین ممکن است افزایش میزان این هورمون به صورت کاذب نیز اتفاق بیفتد، که دوباره سطح آن کاهش یافته و پس از آن کمی مانده به تخمک گذاری مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

برای به دست آوردن حداکثرِ دقت، راهنما و دستورالعمل تست را به دقت مطالعه و پیگیری کنید. با این حال، اگر راهنمای تست به شما می‌گوید که اولین ادرار خود در طول روز را تست کنید، ممکن است بهتر باشد که دومین ادرار خود را تست کنید. ادرار شما در طول شب غلیظ می‌شود، که در نتیجه ممکن است نتیجه تست «مثبت» ولی «کاذب» باشد.

دوره شما از اولین روزی که پریود آغاز می‌شود، محاسبه می‌گردد. در صورتی که دوره شما ۲۸ روزه باشد، تست را از روز یازدهم آغاز کرده و به مدت ۶ روز ادامه دهید؛ یا تست را به تعداد روزهایی که شرکت تولید کننده دستگاه توصیه کرده است، ادامه دهید. در صورتی که دوره شما بین ۲۷ تا ۳۴ روز است، روز تخمک گذاری شما ممکن است بین روزهای سیزدهم تا بیستم باشد. تست را از روز یازهم آغاز کرده و تا روز بیستم ادامه دهید. در صورتی که دوره شما نامنظم است، ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از این تست نمی‌تواند روش مناسبی برای تشخیص زمان تخمک گذاری در شما باشد.

تعیین زمان تخمک گذاری در پریودهای نامنظم با کیت زنان دختر

تعیین زمان تخمک‌گذاری و بارداری

زنانی که قصد دارند باردار شوند، لازم است درباره ی دوره‌های قاعدگی‌شان به خصوص زمان تخمک‌گذاری‌شان اطلاع داشته باشند.

تخمک‌گذاری، آزاد‌شدن تخمک بالغ است که یک بار در هر دوره قاعدگی رخ می‌دهد و در این هنگام، تخمک آماده لقاح‌یافتن و بارورشدن است.

با توجه به این نکات می‌توانید زمان تقریبی تخمک‌گذاری‌تان را محاسبه کنید:

– یک دوره قاعدگی از اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی می باشد.

– یک دوره قاعدگی به طور معمول ۲۸ تا ۳۲ روز طول می‌کشد، اما ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی تر باشد.

– زمان تخمک‌گذاری با محاسبه‌کردن نیمه دوره قاعدگی تعیین می‌شود.

– تخمک‌گذاری معمولا بین روز ۱۱ تا ۲۱ پس از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد.

– زمان تخمک‌گذاری را همچنین می‌توانید با حساب‌ کردن ۱۲ تا ۱۶ روز پیش از اولین دوره قاعدگی بعدی هم به دست آورید.

روشهای آگاهی از زمان بارداری

در روش آگاهی از زمان باروری ، مجموعه ای از اطلاعات به خانمها داده می شود تا آنها بدانند که در چه روزهایی از ماه به احتمال زیاد می توانند در صورت انجام مقاربت حامله شوند ودر چه روزهایی این احتمال کم می باشد .

خانمها می توانند با مشاهده تغییراتی که در بدنشان ایجاد می شود بفهمند که زمان تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدانها ) چه موقعی می باشد . سپس آنها می توانند با استفاده از این اطلاعات از بروز حاملگی جلوگیری نمایند .
موثر ترین راه برای کشف این موضوع که زمان باروری هر شخصی در چه روزهایی از ماه می باشد ، استفاده از هر سه روشی است که در اینجا توضیح داده می شود .

آگاهی از زمان باروری ، میزان درک خانمها را در مورد بدن و سیکل (چرخه) قاعدگی شان افزایش می دهد . برای اینکه این روش بعنوان یک روش جلوگیری از بارداری موثر واقع شود ، باید خانمها در روزهایی که احتمال باروری زیادی وجود دارد از انجام مقاربت خودداری نمایند و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری (مثل کاندوم) استفاده کنند . بطور کلی تقریبا یک سوم از روزهای هر ماه را روزهای باروری تشکیل می دهد .

روش آگاهی از زمان باروری متکی به اطلاعات زیر می باشد :

* چهار ده روز قبل از اینکه خونریزی عادت ماهانه بعدی شروع شود ، یک تخمک از تخمدان رها می شود ( به این وضعیت اصطلاحا تخمک گذاری گفته می شود ).
* بعد از انجام مقاربت ، اسپرمهای آقایان می توانند تا پنج روز نیز در دستگاه تناسلی خانمها زنده بمانند ( اگر چه اکثر آنها بعد از دو روز از بین می روند ) .
* در صورتی که از سه روز قبل تا سه روز بعد از زمان تخمک گذاری مقاربت انجام شود احتمال وقوع حاملگی زیاد می باشد.
* از آنجایی که زمان دقیق تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) را نمی توان دقیقا پیش بینی نمود ، بنابراین ۲ تا ۳ روز نیز به شروع و انتهای این دوره باید اضافه نمود . روش آگاهی از زمان باروری برای خانمهایی که دارای زمانهای قاعدگی منظم در هر ماه می باشند بسیار موثر می باشد.
روش تقویمی (روش ریتم)

در روش تقویمی ، خانمها می توانند از سوابق قاعدگی های قبلی خود به عنوان یک راهنما استفاده نمایند. در این روش هر خانمی می تواند میانگین روزها را در سیکل قاعدگی خود حساب نموده و زمانهای باروری آینده خود را تخمین بزند.
شروع به نوشتن دوره های قاعدگی خود به مدت ۸ تا ۱۲ ماه نمایید . اولین روز قاعدگی (اولین روز خونریزی) را بعنوان “روز یک” دوره قاعده گی در نظر بگیرید.

کوتاهترین و بلند ترین چرخه قاعدگی را در نظر بگیرید . عدد ۱۸ را از کوتاهترین چرخه قاعدگی خود کم نمایید و آن را بعنوان اولین روز باروری یادداشت نمایید . عدد ۱۱ را از بلند ترین چرخه قاعدگی کم نموده و آن را بعنوان آخرین روز بارداری در نظر بگیرید.

مثال: تعداد روزهای بین “روز یک” یک چرخه قاعدگی تا “روز یک” چرخه قاعدگی بعدی در یک خانم عبارتند از :
فروردین ۲۹ روز- ازدیبهشت ۲۶ روز(کوتاه ترین چرخه)- خرداد ۳۰ روز تیر ۳۱ روز(بلند ترین چرخه )- مرداد ۳۰ روز
در این مثال می بینیم که کوتاهترین چرخه قاعدگی در این خانم ۲۶ روز و بلند ترین آن ، ۳۱ روز می باشد .

عدد ۱۸ را از۲۶ کم می کنیم تا اولین روز باروری بدست آید (روزهشت) . عدد ۱۱ را هم از ۳۱ کم می کنیم تا آخرین روز باروری بدست آید ( روز بیست) . بنابراین در این خانم روزهای ۸ تا ۲۰ هر چرخه قاعدگی روزهای باروری هستند یعنی احتمال حاملگی در این روزها زیاد می باشد و باید در این روزها یا از مقاربت خود داری نماید و یا اینکه از سایر روشهای جلوگیری از بارداری استفاده نماید.

ارزیابی ترشحات دهانه رحم

در طی یک دوره قاعدگی ، قوام یا غلظت ترشحات دهانه رحم در روز های قبل از تخمک گذاری ، ترشحات دهانه رحم به بالا کشیدن و بالا بردن اسپرمها به داخل رحم و از آنجا به لوله ای فالوپ یعنی جایی که معمولا لقاح انجام می شود کمک می نماید .
ترشحات گردن رحم همچنین به بقای اسپرمها در داخل رحم کمک می کند .

در یک چرخه قاعدگی طبیعی معمولا بعد از پنج روز خونریزی قاعدگی ، سه یا چهار روزمهبل خشک می باشد ، سپس با ترشحات مایعی سفید یا زرد رنگ و چسبناک روزهای خیس بودن آغاز می گردد . این خیس بودن به تدریج افزایش یافته تا به روزی می رسیم که خیس ترین روز می باشد . در این روز ترشحات فراوان ، صاف ، لیز و لغزنده و خیلی کش می آید ( مثل سفیده تخم مرغ ) . معمولا تخمک گذاری از دو روز قبل تا دو روز بعد از پیدا شدن چنین حالتی رخ میدهد . با یادداشت نمودن میزان ترشحات و پیدا کردن خیس ترین روز هر دوره قاعدگی می توانید روزهای تخمک گذاری را مشخص نمایید .

با استفاده از یک اسپکولوم (speculum) پلاستیکی می توانید خودتان ترشحات دهانه رحم را از نظر قوام و غلظت آن ارزیابی نمایید .
روش اندازه گیری دمای پایه ای بدن

هنگامی که یک خانم هر روز دمای بدن خود را اندازه می گیرد متوجه می شود که وقتی تخمک گذاری انجام میشود تغییراتی در دمای بدنش ایجاد می گردد . درست قبل از زمان تخمک گذاری ، دمای بدن بطور موقتی به مدت کوتاهی پایین می آید .

در عرض ۱۲ ساعت که تخمک گذاری انجام می شود دمای بدن چند دهم درجه بالا می رود و تا هنگام قاعدگی بعدی به همان حالت بالا باقی می ماند . وقتی درجه حرارت به مدت سه روز در همان حد بالا باق بماند ، روزهای باروری پایان یافته و روزهایی که می توان بدون هیچگونه وسیله جلوگیری از بارداری مقاربت انجام داده و حامله نشد شروع می گردد .

همانند روش تقویمی ، در روش اندازه گیری دمای پایه ای بدن ، شما باید به مدت ۸ تا ۱۲ ماه دمای بدن خود را اندازه گیری و یادداشت نمایید تا بتوانید از آن بعنوان یک روش نسبتا مطمئن جلوگیری از بارداری استفاده نمائید .
یکی از اشکالات این روش آن است که دمای بدن افراد ممکن است بر اثر بیماریهای مختلف ، کم خوابی یا مصرف داروها نیز تغییر یابد .

مطلب مشابه

تعیین زمان تخمک گذاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی